Barátság – kulturális és közéleti folyóirat:
Magyarország népei kölcsönös
megismerkedését szolgáló folyóirat

PRESSEMITTEILUNG: Phys-Me: Physik kennt keine Grenzen (Das Valeria-Koch-Bildungszentrum in Fünfkirchen arbeitet mit kroatischen Partnerschulen an der Schaffung eines unterhaltsamen Physikunterrichts)

A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata és az általa fenntartott Koch Valéria Iskolaközpont:

Phys-Me: a fizika nem ismer határokat

Az élményalapú fizikaoktatás megteremtésén dolgozik horvátországi partnereivel együtt a pécsi Koch Valéria Iskolaközpont. A fizikaoktatás fejlesztését, a tantárgy korszerű és élvezetes tanításához szükséges eszközök beszerzését és új fizika tananyag kidolgozását tűzte ki céljául az a nemzetközi együttműködésen alapuló kezdeményezés, amelyben hazánkat a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata által fenntartott pécsi Koch Valéria Iskolaközpont képviseli. A két horvát középiskolával közösen indított projekt tájékoztató rendezvényét szeptember 21-én – az Európai Együttműködési Napon – a magyarországi németek pécsi oktatási központjában tartották.

Áramforrás segítségül hívása nélkül varázsolt világító fénykardot Markovics Ákos pécsi fizikatanár, majd közönségének azt is bemutatta, hogy azért a tonik a diszkók legmenőbb itala, mert az UV-fénynél kék színűnek látszik. Kísérletekkel színesített prezentáció keretében ismertették horvát és magyar fizikatanárok a pályázati projekt keretében megvalósítani kívánt közös elképzeléseiket.

– Hiszünk abban, hogy a fizikaórákon eddig gyakran használt „nézd, olvasd el, hallgasd meg” kifejezéseket fel kell hogy váltsák az „érintsd meg, gyűjtsd össze, figyeld meg, jelenítsd meg, próbáld ki, mérd meg” utasítások – hangsúlyozta a tájékoztató előadást tartó magyar és horvát fizikatanár. – Csakis a tanulók tevékeny bevonása lehet a módja annak, hogy az eddig érthetetlennek és keménynek tűnő fizikát a gyermekek és fiatalok is érdekes és hasznos tudománynak gondolják.

A főként pedagógusoknak, középiskolásoknak, egyetemistáknak és a média munkatársainak tartott előadásból kiderült, a projektben részt vállaló szaktanárok jó esélyt látnak arra, hogy a tantárgyat minél többekkel megszerettessék. Ehhez azonban mindenekelőtt innovatív módszerek kidolgozására és az elavult fizika laboratóriumok és szaktantermek jobb felszerelésére van szükség. Erre ad megoldást a határokon átnyúló, úgynevezett Interreg-projekt és az összesen 224.000 eurós támogatás. A pécsi oktatási központ egy eszéki elektrotechnikai szakközépiskolával és egy đakovoi gimnáziummal közösen, a Regionális Fejlesztési Ügynökség Szlavónia és Baranya Kft. technikai és koordinációs támogatásával 16 hónapon át dolgozik a megoldáson. Tanári workshopokat tartanak – hol az egyik, hol a másik országban, fizikaversenyeken kiemelkedő eredményeket elért gyerekekkel németországi tanulmányútra mennek, fizikaszakköröket és tudományos nyári tábort szerveznek – mindennek jövőbeni eredménye a tervek szerint egy újonnan kidolgozott tananyag, amelynek a legérdekesebb része egy tanári segédlettel ellátott új fizikakísérlet-tárház lesz. A projekt zárásaként egy Phys-Me kiállítás készül majd, amely más iskolák fizikatanárai számára is bemutatja a fejlesztés eredményeit.

– Német nemzetiségi iskolaként különösen büszkék vagyunk arra, hogy egyre szebb sikereket érünk el természettudományos tanulmányi versenyeken is – mondja Miklán Mónika, a Koch Valéria Iskolaközpont angoltanára, aki a projekt koordinálásában játszik szerepet. – Az iskola pedagógiai programja szerint a magyarországi német nemzetiség értékeivel azonosulni tudó, de emellett a világra nyitott diákok nevelése, oktatása a célunk. Az iskola szívesen dolgoz ki és alkalmaz új módszereket. Mostanra már közhelyszerűvé vált az oktatáspolitikában a természettudományok fontossága, és ennek a kulcsa az érdeklődés felkeltése – például ilyen projektek segítségével. Iskolánk diákjai különösen szerencsések, mivel a német nemzetiségi képzés és a magas szintű nyelvtudásuk révén könnyebben találnak utat a régiónkban egyre inkább meghatározóvá váló németországi cégekhez, a duális képzések hallgatóivá válhatnak. Hisszük, hogy a diákok versenyeken való szereplésében és pályaválasztásában motivációs tényezőként jelentős szerepet játszik a projektünk.

 

Ákos_Markovics_und_das_blaue_Tonic

Publikum