Barátság – kulturális és közéleti folyóirat:
Magyarország népei kölcsönös
megismerkedését szolgáló folyóirat

APÁCZAI CSERE JÁNOS DÍJBAN RÉSZESÜLT SCHINDLER LÁSZLÓ, AZ MNOÖ ELNÖKHELYETTESE

Az Apáczai Csere János Díjat az oktatási miniszter adományozza pedagógusok és főiskolai, egyetemi oktatók számára kiemelkedő oktatási-nevelési-gyógypedagógiai munkáért, valamint a pedagógiai gyakorlatot segítő kiemelkedő tudományos tevékenységért – immáron 1973 óta, évente a pedagógusnapon. Az ünnepélyes díjátadóra idén május 31-én a Pesti Vigadóban került sor. Az ünnepségen köszöntőt mondott Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és dr. Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős államtitkára.

Ebben az évben Schindler László pedagógus, a Magyarországi Németek Országos Önkormányzatának elnökhelyettese is részesült a magas rangú kitüntetésben.

Schindler László a Veszprém megyei Bándon él családjával, ahol 1990 és 2014 között polgármester volt, 1995 óta a helyi német önkormányzat tagja, 2014 óta elnöke. 1985 óta a veszprémi Lovassy László Gimnázium történelem-német szakos tanára, az intézményben 2013 óta intézményegység-vezetői pozíciót lát el. 2002 óta az országos német önkormányzat oktatási bizottságának tagja, 2019 óta az MNOÖ egyik elnökhelyettese.

Mit jelent Önnek magyarországi német származása?

 

Vegyes házasságból származom, de édesanyám magyarként ötven évig élt Bándon. Amit a családomtól és a közösségünktől kaptam, azt a következő kifejezésekkel jellemezhetném: az összetartozás érzése, család és közösség, helytállás, munkamorál, szorgalom, felelősségtudat, segítőkészség, a rend magam körül, valamint az értékek és hagyományok megőrzése.

 

Bándon nagyon aktív a magyarországi német közösség – ez az Ön érdeme is. Melyek a legfontosabb céljai a helyi német önkormányzati munkájában?

 

Az értékeink megőrzése és új értékek létrehozása a legfontosabb. Fontos, hogy ismerjük a múltunkat, ezért több helytörténeti könyvet is kiadtunk: 2008-ban egy monográfiát, 2014-től pedig kis füzetek jelentek meg a bándi oktatás történetéről, a Christkindlspielről, a helyi német nyelvjárásról és a helyi dalkör énekeiről, amelyek CD-n és könyv formájában is elérhetők. A legfontosabb azonban ezen a téren Veszprém megye első magyarországi német tanösvénye, melyet 2019-ben adtunk át Bándon. Az emlékezetkultúránk részeként pedig minden évben megemlékezünk az elűzetésről és a háborúk áldozatairól.

 

Tudatosan készült a tanári pályára?

 

Általános iskolás koromban arról ábrándoztam, hogy régész leszek. A történelem mindig is érdekelt, a némettel vagy a földrajzzal kombinálva jöhetett szóba, 1977-ben azonban a történelem és a földrajz kombinációját nem indították az egyetemen, így maradt a történelem és a német. Ma már nagyon hálás vagyok azért, hogy így alakult. Az egyetemen több gyakorlatunk is volt középiskolásokkal, akkor tapasztaltam meg igazán a szakma szépségét, utána pedig már nem volt kérdés számomra a pályaválasztás.

 

1983 óta dolgozik pedagógusként. Mi motiválja a munkájában?

 

Leírhatatlan élmény végigkövetni azt, ahogyan a gyerekek felnőtté válnak. Az az érzés, hogy részt veszek ebben a folyamatban, fontos motivációs tényező számomra. Erich Kästner így jellemezte ezt a feladatot: „A tanító nem varázsló, hanem kertész. Gondozni és ápolni tud, és fog is benneteket. Növekedni azonban magatoknak kell!“. Ez a kertész-szerep pedig különösen kedvemre való! Mindig jönnek új generációk és új kihívások, így ez a munka soha nem válik unalmassá.

 

Szakmai pályafutása meglehetősen mozgalmas. Mely projektekre és eredményekre a legbüszkébb?

 

Mindig fontos feladatokkal bíztak meg: nyelvórák tartása, a felvételi vizsgákra vagy az érettségire való felkészítés.  Nemzetiségi osztályok 1993 óta működnek iskolánkban, a kezdetek óta a részese vagyok ennek a folyamatnak. Ez a “negyedik gyermekem” úgymond, a saját három gyermekem mellett. A népismeret tanítása, a közös projektek megvalósítása, az érettségik lebonyolítása vagy a versenyekre való felkészülés a diákokkal mind fontos élmények számomra. Az országos középiskolai versenyek döntősei között diákjaink általában 50%-os vagy még nagyobb arányban vannak jelen. Egyre többen vesznek részt a nemzetiségi önkormányzatok munkájában is. De amire a legbüszkébb vagyok, az az, hogy az emberi kapcsolataink a diákjaimmal és a szüleikkel nem szakadnak meg az érettségivel, hanem azután is nagyon intenzíven fennmaradnak.

 

Karrierje során számos szakmai elismerésben részesült. Hogyan élte meg az Apáczai Csere János-díjat?

 

Nagy elismerésként, de azt gondolom, ehhez sokan segítettek hozzá, ezért nagyon hálás vagyok a családomnak, a kollégáimnak, a diákjaimnak és szüleiknek is, hogy a közös munkánk során mindig mellettem álltak és minduntalan támogattak.

 

Milyen szakmai tervei vannak a jövőre?

 

Két évvel a nyugdíj előtt állok, már nem sok szakmai tervem van. Szeretném még folytatni a megkezdett projekteket és a lehető legjobb kezekbe adni a folytatást: az iskolában a nemzetiségi tagozaton és az országos szintű német nyelvű történelemversenyen. Emellett persze szeretném átadni a szakmai tapasztalataimat: tervem, hogy felfrissítem majd a pedagógus-kollégáknak szakmai tanácsokat nyújtó weboldalamat, aktualizálom a történelemmel kapcsolatos tartalmakat, és népismereti anyagokat is tervezek feltölteni rá.

 

Kedves Schindler Úr, a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata szívből gratulál Önnek a kitüntetéshez, további jó egészséget kíván, valamint sok erőt a munkához!

MNOÖ Hírlevél

...megosztás