Barátság – kulturális és közéleti folyóirat

Az MNOÖ hírlevele (2019. március 12.)

HÍRLEVÉL

2019. március 12.

image

image (3) image image (1) image (2)

Tanítás minden érzékkel

 

Bajor szakértő tanított újszerű módszereket némettanároknak

 Fotók, versek, labdák, egy sál és egy banán: mindez akár egyszerre is előkerülhet a színpadi eszközöket alkalmazó tanulásmódszertanban. Erről szólt az az 5-12. osztályban tanító némettanárok számára tartott  képzés, amelynek a pécsi Koch Valéria Iskolaközpont adott otthont március 4-én. Az eseményt az intézményben működő Magyarországi Német Pedagógiai Intézet szervezte, mely az „összeköt, támogat, képessé tesz“ mottó égisze alatt a német nemzetiségi óvodákban és iskolákban dolgozó pedagógusok szakmai támogatásáról gondoskodik.

– A képzés a Bajor-Magyar Vegyesbizottság támogatásával jöhetett létre – mondta Weigert József, az intézet vezetője. – A célkitűzésünk az volt, hogy támogassuk a gyerekek és fiatalok idegennyelvi fejlődését, illetve – ahogy a színházpedagógiát oktató meghívott előadó fogalmazott – hogy a tanulóknak segítsünk abban, hogyan lépjék át könnyedén a saját határaikat.

Beatrice Baier a színpadi eszközöket felvonultató tanulásmódszertannal járja Németországot, szemináriumokat tart tanári továbbképzéseken, illetve különféle iskolatípusokban. Ezért is bízták meg ezzel a feladattal a Bajor Oktatási Minisztériumban; mint mondta, ez az első ilyen képzése külföldön. – Először járok Magyarországon, és csodálkozom, mennyire jól beszélnek a kurzus résztvevői németül. Ami a módszert illeti, úgy gondolom, hogy a cselekvésen keresztül az ember könnyen és spontán elkezd kommunikálni. Németországban ezt színpadi eszközöket alkalmazó tanulási formának hívják: ez azt jelenti, hogy az ember beleéli magát valamilyen érzésbe, szerepbe, illetve egy-egy fotón ábrázolt jelenetbe, majd az adott szituációban megjelenít egy érzelmet. Színpadi eszközök felhasználásával a nyelvi megértés is jobban kibontakozik. Ezért lehet ezt a módszert minden tantárgynál, még a geometriában is alkalmazni.

Délelőtt a résztvevők játékos módszertani eszközökkel ismerkedtek: labdáztak egymással, képeket és fotókat személyesítettek meg, jeleneteket állítottak színpadra. Eközben mindent szabadott használni – banánt, sálat vagy épp a saját kezüket és lábukat. Délután pedig lehetőségük nyílt további módszerek megismerésére, például hogy lehet változatosan verseket memorizálni, balladákat feldolgozni és minden érzékszervet felhasználva szókincset fejleszteni.

Weigert József örömét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy mindkét képzési helyszínen, Pécsen és Szekszárdon is, sikerült az összes szabad helyet betölteni. A pedagógiai intézet és a Pécsi Tudományegyetem Germanisztika Intézet közti együttműködésnek köszönhetően hallgatók is eljöttek. Reder Anna egyetemi docens hangsúlyozta: olyan embereket hozott magával, akik nagyon motiváltak és tényleg pedagógusok szeretnének lenni.

Frank Ildikó magyarországi német színésznő ugyancsak jelen volt a továbbképzésen. Elmondta, hogy mindig is sokat foglalkozott gyerekekkel, de a színjátszásra leginkább csak a színész szemszögéből tekintett. Mivel a jövőben sem szeretne felhagyni a gyerekekkel és fiatalokkal való közös munkával, szeretné a pedagógusok nézőpontját is megismerni, akiknek a tapasztalatai neki mint „színházcsinálónak” nagyon értékesek.

Végsősoron ennek a hatékony és Magyarországon még alig ismert tanulási formának az a célja, hogy mind a tanulók, mind a tanárok még jobban élvezzék a németórákat – és a Magyarországi Német Pedagógiai Intézet közreműködésének köszönhetően – a kitűzött cél biztosan meg is fog valósulni.

image (1)image

Facebook LdU / MNOÖ

YouTube LdU / MNOÖ

Budapest, Júlia utca 9.
+3612129151

LdU / MNOÖ

...megosztás