Barátság – kulturális és közéleti folyóirat:
Magyarország népei kölcsönös
megismerkedését szolgáló folyóirat

Pedagógus szakmai továbbképzés Bécsben

Bizonyára nem árulok el nagy titkot, amikor azt állítom, hogy a 2005 óta Magyarországon is elérhető „Egész életen át tartó tanulás” program és az ehhez kapcsolódó pályázatok milyen óriási lehetőséget jelentenek a pedagógusok, a diákság és az intézmények számára.

A Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola a Comenius pályázati lehetőségek megjelenése óta folyamatosan vesz részt multilaterális és bilaterális iskolai projektekben, pedagógusaink jelentős számban élnek a Comenius szakmai továbbképzés által kínált lehetőségekkel.

2013 nyarán az Európai Unio támogatásával részt vettem egy német nyelvű szakmai továbbképzésen. A továbbképzés helyszínéül több felkínált lehetőség közül Bécset választottam. Talán megengedik hogy egy  személyes megjegyzéssel indokoljam a választásomat: Bécs nagyszerű, élhető város, a bécsiek vendégszeretőek, történelme, kultúrája, gasztronómiája magával ragadja az ide látogatót. A szakmai továbbképzést az Actilingua Academy szervezi, több turnust felkínálva az érdeklődőknek. A nyári továbbképzésen hét kollégámmal dolgoztam együtt, akik Lengyelországból, Csehországból, Ukrajnából és Angliából érkeztek. Nemcsak nemzeti sokszínűségünk, hanem a különböző iskolatípusok, ahonnan érkeztünk, tették izgalmassá a mindennapi tevékenységünket. A továbbképzés során –  melynek középpontjában a német, mint idegen nyelv  oktatása és ország-ismereti témák álltak – megismertük és kipróbálhattuk a legújabb módszereket, interaktív lehetőségeket, melyekkel játékosan, kommunikatív módon taníthatjuk a nyelvet. Sok segítséget kaptunk ahhoz, hogy a zene, a filmkultúra és az irodalom hogyan épülhet be autentikus anyagként a nyelvtanításba. A továbbképzés számos fakultatív lehetőségeket kínált előadások, kirándulások, speciális városvezetések formájában ahhoz, hogy közelebbről megismerjük Ausztriát, Bécset, az itt élők nyelvét, szokásait, kultúráját.

Kedvcsinálóként szeretnék megosztani egy, a továbbképzésen megismert módszert, mellyel tanítványainkat lendületbe hozhatjuk a talán már megszokott módon induló nyelvi órán… Adjunk minden diákunknak egy üres lapot, amelyre, mint a közkedvelt közösségi oldalra, írják le az aktuális lelkiállapotukat, élményüket egy „blogban”, majd a lapot adják tovább, hogy a többiek megjegyzést fűzzenek a „megosztáshoz.”. Mire a lapok körbejárják a csoportok, diákjaink észrevétlenül megoldottak egy szövegértési és egy szövegalkotási feladatot, mindezt úgy, hogy kedvüket lelték benne, mi pedig nyugodtan elvégezhettük az óra eleji szokásos adminisztrációnkat. S a folytatás máris izgalommal kezdődik: „Vajon mit szóltak a többiek a bejegyzésemhez?”

Orosné Regős Olympia
német nyelvtanár, munkaközösség-vezető
Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola

nemzetiség: