Barátság – kulturális és közéleti folyóirat:
Magyarország népei kölcsönös
megismerkedését szolgáló folyóirat

Beszélgetés a Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ munkatársaival a következő tanév tervezhető szakmai tartalmáról

A Nemzetiségi Ombudsmanhelyettes és munkatársai Kállay Attiláné főosztályvezető meghívására jó hangulatú évzáró és tanévértékelő szakmai beszélgetésen vettek részt a POK székhelyén. Az ombudsmanhelyettes az elmúlt közel egy évtizedben sikeres szakmai együttműködést alakított ki a Nemzetiségi POK munkatársaival, akik szakmai hitelességükkel és emberi lelkesedésükkel a hazai nemzetiségi köznevelés és közoktatás megkerülhetetlen szereplői. A kapcsolattartás és a konkrét ügyekben való együttműködés mellett idén már a közös munka része volt a 2022/2023. tanévi Országos nemzetiségi rajzverseny és az Országos nemzetiségi fotópályázat ünnepélyes díjátadó ünnepségének megszervezése is az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalában.

A megbeszélésen többek között a nemzetiségi nevelés és oktatás területén elért eredményekről, régi és új kihívásokról, a következő tanév tervezhető szakmai tartalmáról egyeztettek, külön is kitérve a tananyagfejlesztésre, a nemzetiségi pedagógusok képzésének és továbbképzésének jelenlegi adottságaira, a vendégpedagógusok helyzetével, valamint a nemzetiségi nyelvhasználattal kapcsolatos aktuális kérdésekre. A szakértők külön is kiemelték a modern módszertani eszközök, a gyermekek és fiatalok iránti nyitottság, a többirányú együttműködésből nyerhető örömteli visszaigazolások motiváló szerepét minden érintett: fiatalok, szülők és pedagógusok számára egyaránt.

Az Oktatási Hivatal részeként működő Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ országos illetékességgel nyújt pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat anyanyelvű, kétnyelvű, nyelvoktató, kiegészítő, magyar nyelvű roma nemzetiségi nevelést-oktatást ellátó intézmények és nemzetiségi nevelés-oktatásban résztvevő pedagógusok számára. A POK célja, hogy a nemzetiségi intézmények típusától függetlenül biztosítsa a feladat- és hatáskörükbe tartozó szolgáltatások ellátását. A hosszabb ideje iskolarendszerrel bíró nemzetiségeken (horvát, német, román, szerb, szlovák, szlovén) túl a kiegészítő nemzetiségi nevelést-oktatást a közelmúltban elindító nemzetiségek intézményei (bolgár, görög, lengyel, ruszin) pedagógia-szakmai szolgáltatásait is koordinálja. Munkatársai kiemelten fontosnak tartják a nemzetiségi intézmények és nemzetiségi nevelés-oktatás folyamatában résztvevő pedagógusok kérdéseinek és igényeinek széles körű, magas szakmai színvonalon történő megválaszolását.

Nemzetiségi ombudsmanhelyettes 2023/2. számú hírlevél