Barátság – kulturális és közéleti folyóirat:
Magyarország népei kölcsönös
megismerkedését szolgáló folyóirat

Paulik Antal: A szószóló jegyzetei (2023/26)

A parlamentben az elmúlt két hét forró témája a 2024-es központi költségvetésről és a pedagógusok jövőbeni szakmai státuszáról szóló törvény volt. Mivel mindkettő közvetlenül érint bennünket, nemzetiségeket, ezért bizottsági üléseken és informális üléseken is megvitattuk ezt a két javaslatot.

A nemzetiségi bizottság magyarországi ülésén megvitattuk a költségvetési törvényjavaslat országos intézmények és önkormányzatok szempontjából történő javításának lehetőségeit. Bár érdemi változtatásokra nem sok reményünk van a kormányjavaslatban, alapvetően megegyeztünk abban, hogy szakbizottságunk milyen módosító javaslatokat terjeszt elő annak részletes vitájának napjáig. Javaslatunk megalkotásakor meghallgattuk az Országos Nemzetiségi Önkormányzatok Szövetségének véleményét is. Szintén javaslataik alapján törekvésünk célja, hogy az önkormányzatok fenntartsák intézményeik, azon belül is az iskolai létesítmények működését. A javaslatokról két hét múlva írok újra.

Ami a második említett törvénytervezetet, vagyis a pedagógusok jogállásáról szóló törvényt illeti, a társadalmi vita során az országos önkormányzatoknak is lehetőségük nyílt annak tartalmi véleményezésére. Szakbizottságunkhoz is érkeztek észrevételek, melyeket egy-egy informális megbeszélésen egyeztettünk dr. Maruzsa Zoltánnal, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkárával. Ígéretünk van tőle, hogy vagy ebbe az előterjesztésbe, vagy az oktatási törvény következő módosításába beépülnek az országos észrevételek.
 
Mivel ez a javaslat elég éles kritikát váltott ki a pedagógus-szakszervezetek részéről, bizottságunk ismét végignézte a teljes szöveget, és az országos önkormányzati elnökökkel együttműködve megegyeztünk abban, hogy mely pontokon nyújtunk be tartalmi módosítást. Hozzáteszem azonban, hogy a nemzetiségi bizottságnak lehetősége van olyan változtatásokat benyújtani, amelyek a nemzetiségi terület sajátosságaihoz kapcsolódnak. Hozzászólásunk tehát néhány, ezeket a sajátosságokat figyelmen kívül hagyó kiigazításokat hivatott tisztázni, mint például a pedagógusok magyar állampolgárság nélkül is történő alkalmazásának lehetősége iskoláinkban vagy az ún. nemzetiségi nyelv órákon.
 
A jövő évi költségvetés tervezetének szentelt plenáris ülés, főként az időkorlát miatt, egy egész hétig tartott, néha reggeltől estig, így a vidéki vagy akár a parlamenten kívüli programok mostanra lemaradtak számomra. Remélem azonban, hogy feljegyzéseim így is érdekesek. A következő jegyzetekben minden bizonnyal lesz miről írnom a parlamenten kívüli tevékenységemből, mert sokakkal találkozom majd a nézsai Magyarországi Szlovákok Napján.

http://www.luno.hu/index.php/aktuality/aktuality-publicistika/31352-zapisky-hovorcu-26-2023?fbclid=IwAR1gLzXAsfKhwXR5K6o_2kZL9D–B1L2_PsYMZNsrdXEfMzDqIGIxuIaano